tisdag 1 september 2009

Surströmming och raggarbil


Äntligen, äntligen var det dags för att avnjuta en ljuvligt delikat fiskdelikatess.
Äntligen hade våran alldeles egna Sven och Annalena kokat surströmming åt dom lyckliga Porsiborna.
I och för sig kanske dom inte kokade strömmingen men nära var det, tror jag.
Dom stackare som inte inmundigade fisk fick en delikat korvrätt ska ni veta.
Det fanns vissa som inte ville träda in lokalen på grund av doften från firrarna men till dom kan jag bara säga: Sorry, ni vet inte vad ni går miste om!
Våra allra nyaste Porsibor var inte rädda för den förföriska aromen utan gjorde tillställningen ännu mer innehållsrik!
Välkommen till vår vackra by!
Så kan ju inte jag säga!
Jag bor ju inte här längre!
Men jag tror säkert att dom är jättevälkomna ändå!

Kvällen förflöt ganska smärtfritt, inga fiskben i halsen, inga korvskinn runt tungan inte ens ett enda slagsmål kunde urskiljas under hela aftonen.
Torts den goda maten var vi förstås småhungriga längre fram på nattkröken (om kl 22 kan kallas nattkrök).
Då trollades det fram kalla varmkorvar som genom viss process helt plötsligt blev varma varmkorvar.
Å som vanligt var Fredrik beredd med senaps och ketchupflaskan för att serva hugade korvätare.
När korven var slut var även vi ruggugglor, nej jag menar nattugglor också ganska färdiga, så det var bara att börja promenera hemåt.
Vissa däråt och andra häråt.

Själv gick jag ditåt men hann inte långt innan en raggarbil bromsade in och en röst hördes som sa: Tjena bruden, ska du ha lift!
Nu var det i och för sej en Volvo herrgårdsvagn som hade barnstolar i baksätet och rösten sa: Ska du till Vuollerim så får du åka.
Men resultatet blev detsamma.
Tror jag.
Hem kom jag i alla fall.
Å lite fantasi skadar ju aldrig, blir genast mer spännande så!
Det sägs att fantasi bara är intelligensen som roar sej!
Eftersom jag fantiserar väldigt ofta och gärna betyder väl det att jag är väldigt intelligent!!!
Eller hur?
Bättre ordstäv får man leta efter, fy sjutton tänk att jag är så intelligent……….

Tills nästa gång:

Håll strömmingarna sura!

Gunilla

1 kommentar:

Linn sa...

haaallååå! ;) Fyyfan för surströmming säger jag bara...