fredag 24 oktober 2008

Tunnbrödsbak och pizza







Nu är sommarfiskespöna uppstallade i skrubben i hallen, men jag måste säga att det tog emot!
Pimpelspöna däremot börjar långsamt sträcka på sej i sin mjuka, svarta, sköna tygpåse.

Som tur är, finns det kreativa människor som kan hitta på andra trevliga aktiviteter när fiskeuppehållet har trätt in.
Våra trevliga vänner som flyttat till Porsi ända bortifrån England ville lära sej baka i bagarstugan.
Så Annmari fixade degar och ved å satte igång att elda.
Nu var inte undertecknad med på mjukkaksbaket under fredagen så jag har bara hörsägen att gå på.
Men enligt den gick allt väldigt bra.
Det knådades, kavlades, mjölades, naggades, gräddades och kanske också åts lite, vad vet jag?
Både stora och små hjälptes åt å jag anar att dofterna spred sej över hela Porsibyn.

Efter fredag kommer lördag, i alla fall i min almanacka.
Å nu skulle vi baka tunnbröd minsann!
Något jag hade sett fram emot med sprittande glädje.
Degen var förstås mer eller mindre färdig när vi anlände till byn på förmiddagen och
elden flammade så fint i bagarstugu-ugnen så det var bara att sätta igång.
Återigen knådades, kavlades och mjölades det och snart flög det tunnbrödkakor till höger och vänster.
Jag kavlade, Annmari gräddade och lilla flickungen delade och packade bort dom ljuvligt doftande bröden.
Efter ett par timmar eller så var vi klara och då kom en härlig överraskning – vi ska göra pizza på eftervärmen!
Fiskechefen fixade ingredienser så snart doftade det nu också capriciosa, hawaii, vesuvio och altonno i hela bagarstugan!
Jag kan lova att efter den dagens ätande av färskt bröd, det vill säga väldigt mycket färskt bröd och pizza var inte magen min bästa vän!
Vi hade sån tur att vi fick bjuda Frank på pizza och även han såg ut att uppskatta resultatet!

Nu måste jag bekänna en sak – jag har återigen farit med osanning!
Jag sa att jag hade plockat bort fiskespöna, det var ljug!
Vi, det vill säga Fiskechefen, Annmari, Frank, Linda, lilla flickungen och jag hann ju faktiskt på en långväga fisketur på söndagen, en fisketur som inte gav mycket resultat räknat i fiskar, men desto mer vad gällde god mat, naturupplevelser, trevlig samvaro och skitiga bilar.
Så till nästa gång:

Håll maskarna feta!

Gunilla

1 kommentar:

SCHÄFEN sa...

Io amo PIZZA, desidera si può cuocere uno JÄDDPIZZA...